Glasfiberklassiker Sverige Forum

Välkommen! ( logga in | registrera ) » Glasfiberklassiker Sverige Forum » Båtforumet » Frågor om okända båtmodeller » Selco Selboy 13?

Sidor: << förra 1 nästa >> Svara på Ämne Skapa Nytt Ämne Skapa Ny Röstning
Selco Selboy 13?
Welle
Member

Medelemsnivå

Grupp: Members
Gick Med: Aug 24, 2009

Add Welle to your buddy list Skicka ett e-post till Welle Besök Welle's hemsida Skicka ett personligt meddelande till Welle Svara med ett citat från detta inlägg Gå till toppen av den här sidan

Hej!

Jag har precis köpt vad jag tror är en Selco Selboy 13.

Vilken årsmodell kan det vara? 1967? Båten är från början helt gul.

Är sofforna original? (Jag vet att plåtbitarna som fungerar som fällbeslag är ditsatta senare.)
Har någon bilder på hur sätena skall se ut? Vill gärna få dem i original.

Mvh
Anders W.

Bifogad fil: DSC00094.JPG (234 nedladdningar, 337 KB)

Bifogad fil: DSC00109.JPG (233 nedladdningar, 300 KB)

Bifogad fil: DSC00110.JPG (234 nedladdningar, 229 KB)

Bifogad fil: DSC00107.JPG (232 nedladdningar, 319 KB)

Postad Sep 1, 2009, 6:48 am
Ivson
Member

Medelemsnivå

Gick Med: Aug 6, 2009

Add Ivson to your buddy list Skicka ett e-post till Ivson Skicka ett personligt meddelande till Ivson Svara med ett citat från detta inlägg Gå till toppen av den här sidan

Hej Welle.
Årsmodellen ser du på typskylten i motbrunnen och tillverkningsnummrets 2 sista siffror anger årsmodell. Har tagit en bild på mitt baksäte som är original på Selco Rivier J:r och borde vara samma på din.
Något mer, hör av dig

Bifogad fil: 005.JPG (213 nedladdningar, 47 KB)

Postad Sep 5, 2009, 9:34 am
Welle
Member

Medelemsnivå

Add Welle to your buddy list Skicka ett e-post till Welle Besök Welle's hemsida Skicka ett personligt meddelande till Welle Svara med ett citat från detta inlägg Gå till toppen av den här sidan

Intressant. Hur ser ditt aktersäte ut på baksidan och hur är "gångjärnen" utförda? Något foto på framsätet och dess baksida?

Följande nummerserie står på min typskylt. Vilka siffror skulle stå för årsmodellen?

XX YYY ZZZZ

Mvh
Anders W.

Postad Sep 6, 2009, 6:44 pm Senast redigerad Sep 6, 2009, 6:45 pm av Welle
Welle
Member

Medelemsnivå

Ingen som har koll på skrovnummren hos Selco?

Postad Feb 7, 2010, 12:05 am
T.
Member

Medelemsnivå

Gick Med: Jun 12, 2009

Add T. to your buddy list Skicka ett e-post till T. Besök T.'s hemsida Skicka ett personligt meddelande till T. Svara med ett citat från detta inlägg Gå till toppen av den här sidan

Många SVENSKA tillverkare inom olika grenar använde den SISTA siffran i årtalet som den FÖRSTA siffran i tillverkningsnumret.

Hur dom gjorde i Norge vet jag inte för Norge är av allt inte Sverige.

Sofforna ÄR orginal för det är EXAKT samma som i Selcon här utanför, och "gångjärnen" du säger är bytta är inte jag så säker på att dom verkligen är, för de ser också lika ut som på den utanför under 1 meter snö...
.........................
Marieholms Sweet Sixteen nr: 624 med 35 Hp Evinrude Lark Golden Jubilee 1959

Edsel Citation 1958 4-d HT

Matchbox Regular Wheels Collector

Postad Feb 7, 2010, 11:43 am Senast redigerad Feb 7, 2010, 2:29 pm av T.
monterey62
Member

Medelemsnivå

Gick Med: Sep 29, 2009

Add monterey62 to your buddy list Skicka ett e-post till monterey62 Skicka ett personligt meddelande till monterey62 Svara med ett citat från detta inlägg Gå till toppen av den här sidan

Hej, Skylten ser ut så här på min Selco.Och enligt alla uppgifter jag har så är det en 1966 års model.Och som du ser så börjar nummret med 66.
Mvh
Björn

Bifogad fil: 028 [1600x1200].JPG (125 nedladdningar, 218 KB)

Postad Feb 7, 2010, 3:08 pm
Welle
Member

Medelemsnivå

Kul med feedback på sofforna. Är det trä som är verkar ligga ovanpå stommen original, eller skall de bara vara plast ifrån början?

Känns hopplöst att få fram årsmodellen med hjälp av det skrivnummer jag har. Om idéerna om första resp. sista siffror skulle vara årsmodellen är min antingen ifrån (19)17 eller (19)96  :surprised:

Fler bilder på båten: http://swedishclassicboats.ning.com/photo/albums/selco-selboy

och motorn: http://swedishclassicboats.ning.com/photo/albums/mercury-1

Postad Feb 7, 2010, 5:42 pm Senast redigerad Feb 7, 2010, 5:47 pm av Welle
Gäddmannen
MercuryBoarder

Medelemsnivå

Gick Med: May 2, 2009

Add Gäddmannen to your buddy list Skicka ett e-post till Gäddmannen Besök Gäddmannen's hemsida Skicka ett personligt meddelande till Gäddmannen Svara med ett citat från detta inlägg Gå till toppen av den här sidan

monterey62 sade:
Hej, Skylten ser ut så här på min Selco.Och enligt alla uppgifter jag har så är det en 1966 års model.Och som du ser så börjar nummret med 66.
Mvh
Björn

här kommer en bild på min selco:s typskyllt
och jag vet att det är en 1965 års modell
precis som dom två första sifrorna visar
och som Björn skrev
mvh
Peter

http://i39.tinypic.com/ic08r8.jpg
.........................
Gäddmannen

Postad Feb 8, 2010, 5:18 pm
Welle
Member

Medelemsnivå

"NK Kristensson" var väl generalagenten/importör av Selco i Sverige och "hittade" på egna nummer, eller?

Har bara en riktigt dålig mobilkamerabild på min skrovplåt.

Bifogad fil: selco.jpg (99 nedladdningar, 60 KB)

Postad Feb 8, 2010, 6:25 pm Senast redigerad Feb 8, 2010, 6:31 pm av Welle
Welle
Member

Medelemsnivå

En liten uppmaning...

Posta gärna detaljbilder på originaldetaljer på era Selco Selboy. Det skulle underlätta mycket för mig i mitt renoveringsarbete.

Postad Feb 17, 2010, 10:32 pm
skepparkrans4ever
Member

Medelemsnivå

Gick Med: Jun 25, 2009

Add skepparkrans4ever to your buddy list Skicka ett e-post till skepparkrans4ever Besök skepparkrans4ever's hemsida Skicka ett personligt meddelande till skepparkrans4ever Svara med ett citat från detta inlägg Gå till toppen av den här sidan

Här är en bild på min selco rival skylt. Också mobilkamerakass. Snubben jag köpte den av sa att den var från-66?

Bifogad fil: selco.JPG (35 nedladdningar, 278 KB)

Postad Apr 17, 2010, 9:15 pm
Sidor: << förra 1 nästa >> Svara på Ämne Skapa Nytt Ämne Skapa Ny Röstning E-posta mig när inlägg skrivits i detta ämne Visa Utskriftsvänlig

0.0714 sekunder - 10 förfrågningar - 3.46 belastning [Fullständig]