full_speed_ahead
Member

Grupp: Members
Gick Med: Oct 27, 2009
|
Hej!
Tänkte starta en tråd med lite info och bilder om mitt lilla projekt som har dragit ut lite på tiden....hehehe...
Kan ju starta med bilden från annonsen på blocket.se, såhär såg den ut i augusti 2007.
Bifogad fil: jönköping 2007.jpg (76 nedladdningar, 83 KB)
|
|
Postad Jun 14, 2010, 12:51 pm |
|
|
|
full_speed_ahead
Member

|
Här är två bilder tagna runt hösten 2008, har vid det här laget spacklat för alla stora hålen för högtalare och bilstereo samt några mindre hål för gamla beslag. All lös bottenfärg (och lite till) är bortskrapad och slipad.......tog sin lilla tid eftersom jag har legat på rygg under båten, därav dom fina stabila bockarna så jag kom åt ordentligt! 
Bifogad fil: Bild056_.jpg (74 nedladdningar, 183 KB)
Bifogad fil: Bild057_.jpg (74 nedladdningar, 106 KB)
|
|
| Postad Jun 14, 2010, 1:01 pm |
|
|
|
full_speed_ahead
Member

|
Under 2009 fortsatte arbetet med förberedelse för ny bottenfärg, hittade ett flertal gamla lagningar och skador som man hade helt enkelt bara målat över för att slippa se dom.....
Efter ett massa slipande och några burkar Marine Epoxy (borde bli sponsrad av Plastic Padding), blev jag nöjd. Byggde upp för en ny dyvika i aktern, där satt tidigare en gängad variant för en nylonskruv men den hade man slarvat bort och ersatt med en stor galvad bult.
Slipade/fräste bort det gamla "röret" och plastade fast en bit 32mm VP-rör, köpte sen en expanderdyvika på biltema, passar som handen i handsken efter lite finslipning på insidan av röret......
Äntligen blev det dags för 2-3 lager av Primocon grundfärg, 2 lager över hela botten och ett lager extra på kölen. Samma mängd blev det med Trilux bottenfärg i vit kulör.
Bifogad fil: DSCN0150_.jpg (71 nedladdningar, 221 KB)
Bifogad fil: dyvika.jpg (72 nedladdningar, 57 KB)
Bifogad fil: forum1.jpg (71 nedladdningar, 44 KB)
|
|
| Postad Jun 14, 2010, 1:38 pm |
|
|
|
full_speed_ahead
Member

|
Nu, vår/sommaren 2010, är slutklämmen på hela projektet.
Spackling och finslipning av friborden och däckytorna pågår för fullt, tyvärr så måste jag planera in två arbeten i detta också, nämligen byte av plywooden i akterspegeln och tömma durken på flytskum som är kraftigt fuktskadad....
Sen ska det sista fixas, bygge av en ny inredning (tar tacksamt emot mått och bilder på originalinredningar).
Ska även klar insidan av friborden med "klädsel" och installera lite effektbelysning med LED-lampor.... 
Bifogad fil: DSCN0178_.jpg (71 nedladdningar, 87 KB)
Bifogad fil: DSCN0176_.jpg (70 nedladdningar, 115 KB)
|
|
| Postad Jun 14, 2010, 1:47 pm |
|
|
|
full_speed_ahead
Member

|
Solen tittade fram så det blev lite spackling och slipning, fixade hålen som fanns kvar efter skruvar och popnitar under gummilisten. Sen började det komma regnmoln så kapellet åkte på och verktygen inomhus.....
Bifogad fil: forum2.jpg (65 nedladdningar, 49 KB)
|
|
Postad Jun 14, 2010, 9:43 pm |
|
|
|
full_speed_ahead
Member

|
Har inte lagt in något här på ett tag nu, har mest fixat med att spackla igen hålen efter dom gamla skruvarna som förbinder skrovet med däcket.
Började med akterspegeln idag, fräste ett spår i motorgondolen så att jag kunde ta ur en bit för att komma åt lättare.
Efter lite övetalning med ett gammalt stämjärn och hammare fick jag loss biten (flera bitar blev det).
Kapade igenom glasfibern med en "Dremel-kopia", utrustad med en liten kapskiva och körde med stämjärn och hammare......det jag misstänkte visade sig vara sant, plywooden i aktern var riktigt fuktskadad och hade släppt i limningarna och var förmultnad på sina ställen.....
Kändes lite fel att börja kapa i en båt som ser bra ut på utsidan, men beslutet kändes rätt när man fick se insidan!
Mvh Ted
Bifogad fil: akterspegel_1.jpg (26 nedladdningar, 161 KB)
Bifogad fil: DSCN0353.jpg (26 nedladdningar, 165 KB)
|
|
| Postad Jul 13, 2010, 11:32 pm |
|
|
|