Per-Ola
Member

Grupp: Members
Gick Med: Jun 6, 2009
|
Hej
Har tänkt köpa en trailer till min Marieholms Canberra. Det finns ju en uppsjö av olika med broms och utan som du får köra i 80 km / tim. Har tittat på TK-trailer, TIKI trailer samt Fogelsta. Är det någon på forumet som har någon erfarenhet av dessa ? Begagnat finns ju inte så här års så jag har tänkt att köpa en ny. Har sett priser på ca 11.500 - 13.000 för TK o
TIKI 700 utan broms, någon som har känningar på en 10-15% rabatt ? Likaså TK ser rätt ranglig ut medan Fogelsta ser robustare ut. ERFARENHET av dessa släp mottages gärna.
Hälsningar Per-Ola
|
|
| Postad Jun 17, 2010, 9:45 pm |
|
|
|
Ivson
Member

Gick Med: Aug 6, 2009
|
Hej.
Det är nog så idag att alla trailers är bra, välj du den som du tycker passar din båt, själv köpte jag nyligen Fogelst och den är helt okej, prisbilden är tämligen lika, pruta så mycket du orkar hos någon närbelägen handlare.
Lycka till.
Hans Ivarsson
|
|
| Postad Jun 19, 2010, 9:33 am |
|
|
|
T.
Member

Gick Med: Jun 12, 2009
|
Det är ju speciella regler på att köra obromsad vagn efter bil i 80,men har du en tillräckligt tung bil så hade nog jag satsat på en obromsad modell då de krånglarmindre p.g.a. upp och ner i vatten hela tiden
|
......................... Marieholms Sweet Sixteen nr: 624 med 35 Hp Evinrude Lark Golden Jubilee 1959
Edsel Citation 1958 4-d HT
Matchbox Regular Wheels Collector
|
| Postad Jun 19, 2010, 10:19 am |
Senast redigerad Jun 19, 2010, 10:19 am av T. |
|
|
Per-Ola
Member

Gick Med: Jun 6, 2009
|
Hej
Köpet klart, det blev en Tiki BT 750. Hämtas imorgon. Reglerna kring obromsade släpvagnar känns mycket luddiga, men om jag förstått allt rätt så skall följande gälla :
Man får dra en obromsad släp i 80 km/tim med en max vikt
(totalvikt slap + båt) på max den vikt som står i bilens reg. bevis om bilen är nyare än 1996. Äldre bilar gäller 750 kg.
På min Ford Mondeo står det att jag får dra max 720 kg, får jag då dra ett slap som är klassad till 750 kg ? JA, om slapet
väger 200 kg (egenvikt) så får jag lasta 750 kg släpet upp till Max för min bil, alltså 720 kg = en båt vikt på 520 kg.
Så har jag förstått reglerna. Hoppas jag har rätt för imorgon
hämtar jag som sagt min nya 750 trailer.
Hälsningar Per-Ola
|
|
| Postad Jul 7, 2010, 12:00 pm |
|
|
|
lejflof
Ordförande

Grupp: Administrators
Gick Med: Mar 29, 2009
|
Ni vet väl att medlemmar har rabatt på Dybergs husvagnar i Skåre utanför Karlstad? Han säljer även nya & beg båttrailer!
Klicka in på "medlemsförmåner" på Hemsidan!!
/Leif.
|
|
|
|
Torbjörn Eklund
Member

Gick Med: Oct 31, 2009
|
Jag har lärt mej att släpets totalvikt (80 km EU ) inte får överstiga bilens hal Dva tjänstevikt Ett eu släp med totalvikt får ej dras med en bil med mindre tjänstevikt än 1500 kg.
Jag kan ha fel men har läst på.
Kolla på trafikverkets hemsida. Säljaren vet annars är han inte seriös.
|
|
|
|